Wednesday, September 7, 2011

Hati-hati Bile Berada Di Kedai Makan

Tadi duk bukak facebook, tertengok satu video rompakan kat kedai mamak. Aku bile bace, dengar @ tengok kisah-kisah rompakan ni memang trauma betul lah. Al-maklumlah, aku sendiri dah ade pengalaman pahit tersebut, macam yang aku cerita kan dalam entry lepas-lepas. (Boleh bace sini: Kisah Rumah Aku Dirompak).

Klik video untuk tonton

Kejadian ni berlaku kat kedai mamak Seksyen 15 Shah Alam rasenye. Sekelip mata je bende ni berlaku. Mungkin sebab kedai ni tak ramai orang sangat, jadi perompak-perompak tu berani lah.

Jadi pengajarannye:

1) Tak payah lah nak bawak laptop kat kedai makan. Pergi kedai makan mau makan kan?? Makan sudah lah!!!

2) Sekarang ni zaman ipad. Pergi mane-mane je mesti nampak orang pegang ipad. Hati-hati sikit ye. Aku tahu lah aku takde ipad.

3) Telefon sekarang dah canggih-canggih. Samsung galaxy tab?? Samsung nexus?? Aku minat semua tu. Tapi bile kat tempat terbuka, hati-hati sikit lah ye. Nak gune, sorok-sorok sikit. Jadi seorang yang amat rendah diri lah seketika.

4) Anda wanita?? Jaga-jaga handbag tu. Kang tengok-tengok dah lesap.

5) Kalau nak buat jugak perkara-perkara di atas, pergi lah ke kedai-kedai makan yang ramai orang. Tak yah lah g kedai-kedai yang lengang je. Malam pulak tu.

Kesimpulannye, kite ni kat mane-mane pun kena sentiasa berhati-hati. Sebab zaman sekarang orang dah ganas-ganas. Rompak sana, rompak sini. Tu baru rompak. Ragut, bunuh, rogol??? Keadaan ekonomi hidup kite yang tinggi ni lah salah satu punca kes-kes macam ni meningkat. Jadi, memang kite perlu berhati-hati.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...