Friday, September 9, 2011

Senarai Harga Baru Topup Setelah Cukai 6 Peratus Dikenakan

Berikut adalah senarai harga baru topup setelah cukai dikenakan. Nampak gaye macam jadi je kena cukai nih.


Tadi terdengar kat satu radio, ade seorang pemanggil bagi respon mengenai cukai 6 peratus. Katenye, "Ape susah, bayar je lah. Tak payah nak kecoh-kecoh. Tak yah nak bising-bising". Lebih kurang macam tu lah ayat die. Huh. Memang takde perasaan dengan keadaan sekeliling betul. Orang suruh bayar, kau bayar je lah yeh.

Kadang-kadang bile pikir, duit kite melayang macam tu je dalam keadaan kite tak sedar. Bukan tak sedar, kite tahu. Tapi kite tak merasa sebab kite rase bende tu kecik. Sedikit. Tapi bagi mereka yang hidup dalam keadaan susah, mereka sangat terasa. 

Mereka yang susah tak bermakna mereka tu tinggal di kampung, rumah kayu, baju koyak, makan ikan kering. Mereka yang hidup di kota ni pun, yang rumah batu, ade kereta, makan sodap, ade sofa, ade meja makan, mereka ini pun bukan lah hidup senang sebenarnye. Malah lebih susah mungkin?? Ekonomi di kota ni lebih mahal di kampung. Tak gitu??

Kite nampak orang senang, tapi kite tak tahu susah die. Kite nampak orang susah, tapi kita tak tahu gembira nye hidup die tak perlu pikir banyak masalah. Tengah bace berita kat BERNAMA tadi, ternampak pulak perkataan caj. Caj lagi??

Caj Baharu Khidmat Penumpang, Pendaratan Penumpang & Parkir Ditangguh

KUALA LUMPUR, 9 Sept (Bernama) -- Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) berkata ia telah dinasihatkan oleh Kementerian Pengangkutan supaya menangguhkan kenaikan caj khidmat penumpang antarabangsa serta caj pendaratan dan parkir pesawat, sehingga kajian semula selanjutnya dijalankan.

Caj perkhidmatan penumpang dijadual dinaikkan dari 27 peratus kepada 28 peratus berkuat kuasa 15 Sept manakala caj pendaratan dan parkir pesawat dinaikan secara berperingkat-peringkat kepada 30 dan 64 peratus, kata MAHB dalam satu kenyataan.

Caj baharu perkhidmatan penumpang ditanggung oleh penumpang.

Menerusi kadar baharu itu, caj perkhidmatan penumpang antarabangsa akan dinaikkan daripada RM51 kepada RM65 di bangunan terminal utama Lapangan Terbang Antarabangsa KL, Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah Subang, Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi, Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang, Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu dan Lapangan Antarabangsa Kuching.

Aku rase aku dah fobia dengan perkataan caj nih. Kenape lah ade perkataan caj ni. Haha.

Baik gune telefon bawah ni je. Confirm takde caj cukai.


Eman: Kalau diikutkan, kedua-dua caj di atas akan berkuatkuasa pada 15 September ni. Tapi yang bawah tu ditangguhkan dahulu. Eloklah lah tu, esoknye, kite laung Merdeka!!! Tak semangat dah aku nak sambut merdeka. Tak sabar nak tukar template baru. Masih dalam proses. =)
_________

2 comments:

sangkakelubi said...

public phone satu brapa harga?keh3..

EmaN said...

Haha...mahal gak tu...maklumlah besar terlajak...haha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...