Friday, April 27, 2012

Pavlova Buatan Sendiri

Pernah dengar Pavlova? Aku sendiri pun memang tak pernah dengar sebelum ni. Dapat tau pun lepas duk belek2 satu magazine, ternampak lah pulak satu desert yang menggodakan. Hak. Dari situ lah aku tau apa itu Pavlova. Nak tau details lagi sila tanye Mr. Google la ye. Meh tengok gambar-gambar Pavlova dari google.

Pavlova
Huh, aku suke benor bab cream2 ni. Lepas je tengok Pavlova dalam magazine tu, tiba-tiba pulak rase macam nak buat. Sebab tengok cara nak buatnye senang semacam, tak menyusahkan aku. Tapi 2 minggu selepasnya baru lah impian menjadi kenyataan. Haha.

Maka terhasil lah Pavlova hasil titik peluh tangan aku.

1st Pavlova
1st time made, memang tak puas hati sebab whipping cream kat atas tu nampak kuning semacam, & nampak berketul-ketul sikit. Rase die pun nggak memuaskan. Frust tonggeng jugak la. Tapi kawan-kawan datang makan semua kate sedap la pulak. Haha. Bagus betol la. Terus ade semangat nak buat lagi sekali next time.

Buat ke? Yeaahhh, buat! Disebabkan aku tak puas hati dengan whipping cream tadi, terus ler aku siasat dengan Mr. Google. Ghupenye whipping cream itu tak boleh dipukul terlalu lame. Nak tau info tentang whipping cream boleh tengok SINI

Maka terhasil lah lagi sekali Pavlova versi ke-2 aku.

2nd Pavlova
Hah, better lah dari yang 1st. Untuk 2nd time ni, aku buat whipping cream belah malam, then masuk dalam plastik simpan dalam peti. Pagi sebelum g keje baru picit cream tu kat Pavlova. Semangat pakai smart2 picit bende alah tu. Ku semangat betol. 

Buah tu terpotong banyak pulak, punye lah awal-awal susun dengan berhati-hati. Last2 banyak sangat buah, aku bantai terus susunnya. Bila siap tengok cantek lah pulak. Gharhhh. O_O

Tapi untuk 2nd time ni still tak puas hati lagi dengan rase whipping cream tu. Siasat punye siasat, ghupenye tersilap acuan. Untuk buat whipping cream, kena masukkan gula icing atau gula halus. Ingatkan 1 setengah cawan gula icing, ghupenye 1 setengah sudu besar je! Patot la rase cam tepung gitu. Adoi. Kena buat lagi nih.

Sape-sape yang nak try rase Pavlova tu, cuba la buat yor. Simple aje. Cuma banyak nak kena menunggu lah sikit. Tunggu masak - 1 Jam, tunggu sejuk - 1 @ 2 Jam. Sabor lah ye.

Resipi? Tanye Google. Hahaha.

7 comments:

Myra Jay said...

Huhuuu, baru nak mintak resepi :)


Pavlova tak penah makan apatah lg buat :) Penah buat Cheese cake pukul cream cheese lama last jadi kuning ;)

mazida said...

wahhhh2! xleh try yg 2nd time pnye!

EmaN said...

Nnti laen kali lah letak resipi..heheh..owhh...xpnah la pulak wat kek cheese..xleh pkul lame jugak kot..:)

EmaN said...

Hahaha..meh la dtg nk merasa.. ;D

atiqasyahira said...

uih. dah la tgh lapa :/

tupperware_merah said...

sedap kan???? siyes memang layan mkn bnda ni! tmbh2 kalau sejuk. sedap gile. ruzz pun ada buat entri psl pavlova ritu. dia punye kerak telur putih tu yg mcm soft waffle tu,perghhh mencair dlm mulut.

EmaN said...

@Ruzzezanie
Aaah..sedap..mmg betol2 lemak berkrim..hehe..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...