Thursday, December 13, 2012

Durian Crepe Version 2



Tengok. Bukan maen kate lepas ni nak beli. Last2 buat jugak. Haha. Tapi kali ni berjaya! Yeah!

Cuba imbas balik durian crepe 1st version nye.

Durian Crepe 1st try
 Punya lah buruk ghupe. Kulit tebal. Makan satu dah kenyang. Tapi untuk yang baru...

Durian Crepe
 Hah. Baru menjadi. Kulit nipis. Makan satupun tak cukup. Hihi.
Gumbira gilos sebab menjadi. Cuma warna hijau tu kurang terang sikit. Kena tambah esen lagi nih. Heh.

Yang lepas aku gune resipi yang ade tepung gandum tu je. Tapi kali ni aku gune resipi yang banyak jenis gandum. Sehat sikit kot sebab resipi ni tak gune santan.

Resipi Durian Crepe

Kulit/Crepe
20gm Tepung Gandum
20gm Tepung Ubi
10gm
Tepung Kastard
10gm
Tepung Jagung
1 Biji Telur
1 Sudu Besar Myk Masak
1
Sudu Besar Gula Halus
40ml Susu Cair
150ml Air
Esen Kuning Telur/Hijau

Filling
Isi Durian
Whipping Cream
Gula Halus (Jika Perlu) 


1 resipi ni dapat buat dalam 14 biji crepe. Kalo wat kecik lagi, lagi banyak kot.
Memang sedap kalo durian nye sedap. Haaa. Durian yg aku beli kat tapak Pasar Malam Seksyen 7 ni memang sedap. Puas hati. Hari-hari ade jual durian kat situ. Mintak isi kuning emas. Fuhhh sedap.

Sunday, December 9, 2012

Durian Crepe - 1st Attempt


Disebabkan barang-barang durian crepe semuanya ade kat rumah, tetiba rase nak merajinkan diri untuk membuatnya. Secara kebetulan pulak ade sepupu bawak durian ke rumah, so ape lagi, aku pun buatlah durian crepe yang orang duk kecoh-kecoh tu. Haha.

Aku bab2 desert yang krim2 ni memang pantang tengok. Terliur nak makan. Kalau senang nak buat hah aku buat lah sendiri.

Bahan2 nya
Yeahh, kacauuu.
 Boleh tahan banyak gak hasil kulit crepe untuk 1 resipi ni. Penat aku nak masak crepe tu. Ingat sikit je.

Sedia untuk dibalut
 Frust bermula apabila whipping cream cair, sebab aku keluarkan dari peti awal sangat. So bila dah nak buat tu cairr lah jawabnya. Haih.

Durian Crepe
Hasilnya dapat lah buat dalam 10-11 biji kot. Tapi untuk 1st try ni memang fail. Rase tawar, kulit berlobang-lobang, pecah-pecah. So kesedapan & keenakan durian crepe itu belum ku rasai macam mane sebenarnya. Haha.


Kebetulan ade pulak kawan-kawan datang, so terus lah serve durian crepe ni. Terus tinggal 1. Hehe. Teringat pulak 1st Pavlova aku dulu. Pun macam ni okeh. 

1st time aku buat (memang fail jugak + rupa pun buruk), kebetulan ade pulak kawan-kawan datang, terus habis Pavlova tu.

1st Pavlova
Hah ni lah rupa Pavlova pertama aku. Haha. Tapi habis dimakan oleh kawan-kawan. Sedap pulak tu kata dorang. Punya la frust sebab buat x jadi. Hehe. Disebabkan dorang kate sedap, tu la ade semangat nak buat lagi. Sampai berkali-kali buat dah.

Pavlova latest
So Durian Crepe ni nak buat lagi ke tak? Tak nak lah. Aku nak beli pulak lepas ni. Bayor & makan je. Senang.

Thursday, November 29, 2012

Master



Hari ni sudah mendaftarkan diri untuk program Master. Wah dah ready ke aku ni? Huhuhu. Ape pun kite daftar dulu ye, tak daftar kang lagi lambat nak sambung pulak. Anyway, tertarik dengan die punye course and subjek.

Subjek-subjek
Part time
Aku tertarik dengan System Design for Security & System Testing & Evaluation. Hehe. Hopefully dapat lah sambung untuk next sem nih. Malas nak sambung lambat-lambat, nanti sibuk dengan anak bini takde mase pulak. Hahah macam dah ade!

Okehhhhh!  :D

Tuesday, November 27, 2012

Officially Alumni!

Worhh, berhabuk sudah blog ni. Meh kite sapu sikit ye. 


Takde bende nak cite. Cume nak kabo saya dah graduate! Yihaaa. Seronok ghupenye ye dah convo. I like the picture above. Smart! Thanks to NH Pictures for the beautiful photo. Hehe.

Nak jadi photographer ni memang kena betol2 kreatif yeh. Kena pikir idea, konsep, angle, and semestinya camera yang mantap. Hasilnya dapat lah photo-photo yang awesome!

Banyak lagi kot gambar cantek2. Tak sabar mau tengok. Penat 1 hari duk photoshoot. Horhh..tapi still seronok sebab tengok kawan2 pon seronok. So enjoy!

Tapi ape pun rase terkilan jugak sebab tak dapat bergambar dengan sume classmates hari konvo. Cepat benor korangs balek. Huhu. Tak complete memori rasenye bersama jubah yang indah merah menyala ni.

Ape pun, convo sudah, now kena pikir about the future pulak. Banyak plan untuk future ni. Mane 1 jadi dulu tak tau. Nak cari kerja baru, sambung belajar, kahwin & lain2. Insyaallah ade lah rezeki kite sume ye dok. Saya yakin dengan rezeki dari Allah. Insyaallah.

Kepada kawan-kawan yang dah nak kahwin, dah kahwin, nak tunang, dah tunang & dah nak dapat anak, TAHNIAH semuanya! Semoga Allah kurniakan rezeki yang melimpah2 lagi pada anda semua. Insyaallah.


Thursday, October 18, 2012

My New Baby

Hak. Baby lah sangat. Saje-saje nak menulis setelah sekian lame blog ni menyepi tanpa kata. Hehe.


Ha. Ni lah baby nye. Haha. Setelah 4 tahun hidup bersama Acer Aspire 4920, kini ku bersama Lenovo Y580 pulak. Best laptop ni, screen besar, puas hati tengok moviez. And sound die perghh mantap. 


Laptop yg kecik molek ni pulak laptop ofis. Best laptop ni sebab kecik, ringan, senang nak bawak g mane2. Dah la laju pulak tu. Jangan main2 walaupun kecik ea. Hehe.

Sekian~~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...